تحريم مشكل حادي براي كشور ايجاد نمي‌كند ، در عمل ثابت كرديم ، اقتصاد ايران بن‎بست ندارد.

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

تحريم مشكل حادي براي كشور ايجاد نمي‌كند ، در عمل ثابت كرديم ، اقتصاد ايران بن‎بست ندارد.

۲۲ بازديد

تحريم مشكل حادي براي كشور ايجاد نمي‌كند ، در عمل ثابت كرديم ، اقتصاد ايران بن‎بست ندارد.

 

 

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) گفت : امروز بعد از آنكه دشمن تمامي راهها از جمله راه‌هاي نظامي و سياسي را امتحان كرد و ديد كه نمي‌تواند به صفوف متحد مردم نفوذ كرده و آسيبي به كشور برساند، بخش اقتصادي كشور را هدف گرفته است.

چهل سال از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي مي‌گذرد و در اين مدت ، با همت جوانان غيور اين مرز و بوم ، نهادها و ارگان‌هايي در بستر جمهوري اسلامي ايران تشكيل شده‌اند كه با تلاشي جهادگونه ، توانمندي‌ها و دستاوردهاي متعددي براي كشور عزيزمان ايران به‌ارمغان آورده‌اند.

بدون شك يكي از اين نهادهاي مؤثر در عرصه اقتصادي كشور، قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) است كه كنار دولت و بخش خصوصي ، به‌عنوان بازوي توانمند ايران اسلامي ظاهر شده و هر جا نياز به حضور جهادگونه متخصصان اين قرارگاه بوده ، شاهد نقش‌آفريني آنها در پروژه‌هاي مهم و زيربنايي كشور بوده‌ايم.

در چهل‌سالگي انقلاب اسلامي با «سعيد محمد» فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) به گفت‌وگو نشسته‌ايم تا دستاوردها و توانمندي‌هاي اين نهاد موفق جمهوري اسلامي ايران را از زبان فرمانده جويا شويم.

آنچه در ادامه آمده حاصل بخش نخست اين گفت ‌وگو است.

 

**قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) ، به‌حق مولود خلف انقلاب اسلامي است. بفرماييد : كه اين فرزند خلف چه دستاوردهايي براي كشورمان داشته و در چهل‌سالگي انقلاب به چه توانمندي‌هايي رسيده؟

قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) از سال 1368 بلافاصله بعد از اتمام جنگ تحميلي بر اساس اصل 147 قانون اساسي كه به نيروهاي مسلح اين اجازه را مي‌دهد كه در زمان صلح بتواند با توان و تجربه خودشان به سازندگي كشور عزيزمان كمك كنند و در آن زمان هم با فقدان پيمانكاران توانمند و تحليل رفتن توان پيمانكاري در كشور مواجه بوديم ، لذا مجموع سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بر آن شد كه در حوزه احداث زيرساخت‌هاي كشور كمك كند و با آرايش تيم‌هاي مهندسي خودش كه از تجربه بسيار غني در دوران دفاع مقدس برخوردار شده بودند ، در حوزه‌هاي مختلف به‌كمك دولت در آن زمان شتافت و سعي بر آن شد كه خلأ شركت‌هاي خارجي پر شود.

همه زيرساختها در زمان جنگ تحميلي آسيب ديده بود و در بخش‌هاي مختلف سدسازي ، نيروگاه‌سازي ، راه‌سازي ، ريلي ، پالايشگاهي ، پتروشيمي و تقريباً در تمامي حوزه‌ها كشور خلأ داشت و اگر قرار بود در آن زمان ساخت‌وساز ما به‌صورت جدي پيگيري شود ، قطعاً يك نگاه عميقي بايد به توان خارج از كشور مي‌شد ؛ منتها با خودباوري مجموعه نيروهاي انقلاب و تكيه بر جوانان و اعتقاد به مبحث "ما مي‌توانيم" كه حضرت امام در وجود تك تك مردم عزيز كشورمان نهادينه كرده بودند ، قرارگاه هم به‌عنوان فرزند حضرت امام در تلاش بود تا در همين حوزه بتواند خدمات‌رساني كند و تقريباً قرارگاه در تمامي حوزه‌هاي ساخت در همان دهه اول مسلط شد و با توجه به اينكه 30 سال از عمر قرارگاه مي‌گذرد ، در اين مدت قرارگاه در تمامي حوزه‌هاي فني و مهندسي ورود كرد و بسيار سريع توانست كيفيت كار در بخش‌هاي مختلف پيمانكاري را ارتقا دهد و كمك دولت‌ها باشد و به‌عنوان يك بازوي امين و قدرتمند كنار همه دولت‌ها طي اين سالها خدمت‌رساني كرده است.

 

** بعد از اتمام جنگ تحميلي، بحث ورود شركت‌هاي خارجي نيز به عرصه پيمانكاري پروژه‌هاي كشور مطرح بود؟

در همان ابتداي ورود قرارگاه ، اين بحث مطرح بود كه يك‌سري از شركت‌هاي خارجي بيايند بحث‌هايي مثل سدسازي را انجام دهند ، منتها با عملكرد خوب قرارگاه در همان سالهاي اول ، نه‌تنها قرارگاه توانست جاي خودش را بين سيستم‌هاي اجرايي كشور باز كند ، بلكه شروع به توانمندسازي بخش خصوصي هم كرد و كنار قرارگاه ، شركت‌هاي خصوصي نيز شكل گرفتند . عملاً طي اين مدتي كه بر مجموعه پيمانكاري كشور گذشت ، تقريباً در اجراي تمامي حوزه‌ها ، كشور به خودكفايي رسيده است. در حوزه طراحي ، اجرا و تأمين كالا ، كه معمولاً تمامي پروژه‌ها در اين سه حوزه تعريف مي‌شوند ، حركت‌هاي بسيار خوبي انجام شده و تقريباً در حوزه‌هاي طراحي و اجراي كشور در تمامي بخش‌ها خودكفا شده و در حوزه تأمين كالا هم در بسياري از بخش‌ها توانسته‌ايم خودكفا شويم و در برخي بخش‌ها نيز نياز هست تا كار بيشتري انجام شود تا كشور در تمامي حوزه‌ها بتواند روي خودباوري و توانمندي داخلي حساب كند.

در حوزه طراحي، اجرا و تأمين كالا ، كه معمولاً تمامي پروژه‌ها در اين سه حوزه تعريف مي‌شوند ، حركت‌هاي بسيار خوبي انجام شده و تقريباً در حوزه‌هاي طراحي و اجرا كشور در تمامي بخش‌ها خودكفا شده و در حوزه تأمين كالا هم در بسياري از بخش‌ها توانسته‌ايم خودكفا شويم.

** شايد يك نگراني مردم شريف ايران داشته باشند كه آيا با خروج آمريكا از برجام و تلاش‌هايي كه براي اعمال تحريم‌هاي سرسختانه عليه ايران دارد ، ممكن است ايران در اجراي پروژه‌هاي بزرگ بماند؟ آيا بخشي هست كه نياز داشته باشيم در آن بخش دست ياري به‌سوي شركت‌هاي خارجي دراز كنيم و اگر آنها ما را تحريم كنند ، كار ما بر زمين بماند؟

امروز بعد از آنكه دشمن تمامي راهها را امتحان كرد ، از جمله راه‌هاي نظامي و سياسي ، و ديد كه نمي‌تواند به صفوف متحد مردم نفوذ كرده و آسيبي به كشور برساند ، امروز بخش اقتصادي كشور را هدف گرفته و سعي كرده با تحريم‌هاي سخت ، مشكلاتي را براي كشورمان به‌وجود بياورد ، به‌گونه‌اي كه اين مشكلات بيشتر در معيشت مردم خودش را نشان دهد. وظيفه مجموعه سپاه پاسداران به‌عنوان پاسدار انقلاب اين است كه هر جا تهديد‌ها جدي‌تر شود ، سپاه ورود مي‌كند و ما نيز در قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) به‌عنوان يكي از بخش‌هايي كه در سازندگي كشور نقش عمده‌اي دارد ، تمام تلاشمان اين است كه بتوانيم توطئه‌ها را خنثي كنيم.

 

تحريم‌هايي كه رخ داده ، در ساخت‌و‌ساز كشور هم مي‌تواند اثر بگذارد ، منتها با توجه به توانمندي كه امروز در قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) و همين‌طور در بدنه پيمانكاران خصوصي در كشور ايجاد شده ، عملاً مشكل حاد و خاصي را براي مجموعه كشور نمي‌تواند ايجاد كند ، ضمن اينكه ما بايد از تهديدي كه امروز عليه كشور اعمال مي‌شود به‌عنوان فرصت استفاده كنيم ؛ البته جا داشت كه ما بسيار پيش از اين تمام تلاش‌مان را معطوف اين مي‌كرديم كه بتوانيم مباحث اقتصاد مقاومتي را پياده‌سازي كنيم ؛ شايد كمي با تأخير به مباحث اقتصاد مقاومتي ورود كرده‌ايم اما امروز به همه آشكار شده كه غربي‌ها به‌دنبال مصالحه و حل‌وفصل مسائل نيستند ، بلكه بعد از مذاكراتي هم كه در برجام اتفاق افتاد مجدداً از جريان مذاكره و توافق‌ها خارج شدند. بايد در زمان تحريم‌ها تمام توان را چه در دولت و چه در مجموعه پيمانكاران به‌سمت بومي‌سازي و داخلي‌سازي ببريم.

وظيفه مجموعه سپاه پاسداران به‌عنوان پاسدار انقلاب اين است كه هر جا تهديد‌ها جدي‌تر شود ، سپاه ورود مي‌كند و ما نيز در قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) به‌عنوان يكي از بخش‌هايي كه در سازندگي كشور نقش عمده‌اي دارد ، تمام تلاشمان اين است كه بتوانيم توطئه‌ها را خنثي كنيم.

در جاهايي كه كشور توانمند شده ، اسمي از تحريم‌ها نيست و در جاهايي كه ضعف داشته باشيم به‌سمت تحريم‌ها حركت مي‌كنند. يك زماني در دوره قبل ، در تحريم‌هايي كه اتفاق افتاد ، بحث تحريم بنزين را مطرح كردند ، در آن زمان شركت اسنم پروجتي ، در پروژه ستاره خليج فارس در حال كار بود ، اما كار را رها كرد و رفت ؛ و بعد هم بحث تحريم‌هاي بنزين مطرح شد كه اگر تحريم بنزين به‌طور جدي اجرا مي‌شد ، كشور دچار مشكل مي‌شد. همان زمان به قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) به‌عنوان يك پيمانكار توانمند ايراني اعتماد شد و اين پروژه به قرارگاه واگذار شد و شما امروز شاهد آن هستيد كه بزرگترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان با ظرفيت پالايش روزانه 360 هزار بشكه و توليد روزانه بالغ بر 37 ميليون ليتر بنزين يورو4 و يورو5 در حال توليد است و با ظرفيت كامل اكنون در اختيار كشور است ، ازاين‌رو ، عملاً بحث تحريم بنزين برچيده شد و ملاحظه مي‌كنيد كه در دوران جديد تحريم‌ها هم اسمي از تحريم بنزين آورده نمي‌شود.

در واقع در هر حوزه‌اي كه ما خودمان را با اعتماد به توان داخلي تقويت و قوي كنيم ، آن نقطه از تهديد تحريم‌ها خارج مي‌شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.