ناو هواپيمابر آمريكايي ، تهديد واقعي يا جنگ رواني؟

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

ناو هواپيمابر آمريكايي ، تهديد واقعي يا جنگ رواني؟

۲۴ بازديد

حضور ناو هواپيمابر آمريكايي در خليج فارس ؛ تهديد واقعي يا جنگ رواني؟

 

با نگاهي به حضور ناوگان نظامي آمريكا در خليج فارس ، به خوبي نشان مي‌دهد كه ، حداقل در يك دهه اخير ، ناوهاي هواپيمابر آمريكايي به جز مواردي معدود ، حضوري مستمر در خليج فارس داشته‌‌اند.

سه روز پيش ، آمريكايي‌ها از اعزام ناو هواپيمابر آبراهام لينكلن ، به خليج فارس در پي آنچه آنها تشديد تنش‌ها با ايران خواندند ، خبر دادند.در همين رابطه جان بولتون مشاور امنيت ملي كاخ سفيد گفت كه دولت ترامپ در حال استقرار يك گروه از ناوهاي جنگي و بمب‌افكن‌ها در منطقه خاورميانه است كه اين اقدامات در واكنش به "نشانه‌ها و هشدارهاي" ايران خواهد بود و واشنگتن قصد دارد با اين اقدام نشان دهد كه با نيروي بي‌رحمانه‌اي در برابر هرگونه حمله‌اي واكنش نشان خواهد داد.

 

بولتون همچنين گفته است : ايالات متحده به‌دنبال جنگ با ايران نيست ، ولي كاملاً براي پاسخ دادن به هرگونه حمله‌اي از سوي نيروهاي ايراني يا نيروهاي نيابتي آنها ، آماده هستيم.

 

 از سوي ديگر برخي رسانه‌هاي آمريكايي ، مانند : وال استريت ژورنال در گزارشي ، مدعي شده اند كه دليل اعزام اين ناو گروه به خليج فارس ، مطلع شدن آمريكايي‌ها از قصد حمله ايران به مواضع نيروهاي آمريكايي در عراق و سوريه است. همچنين اين رسانه در گزارش خود مدعي شده است كه ، ايران قصد دارد با تحريك نيروهاي تحت حمايت خود در يمن حملاتي را در تنگه باب المندب ، عليه منافع آمريكا ترتيب دهد.

 

اما آيا اعزام اين ناو به خليج فارس ، جنبه‌ي تهديدآميز و بر آغاز فاز  جديدي از آمريكا درباره ايران دلالت دارد؟

از اواسط دهه 60 و در اثناي دفاع مقدس ، آمريكا ناوگان خود را به صورت جدي ، براي حمايت از ارتش صدام در جنگ با ايران وارد خليج فارس كرد.

 

نگاهي به سابقه حضور ناوگان آمريكا در خليج فارس نشان مي‌دهد كه ، در طول30 سال گذشته ناوگان نيروي دريايي ارتش آمريكا ، ضور مستمري در خليج فارس داشته و در اين بين ناوهاي هواپيمابر آن نيز جز مواردي معدود كه براي تعمير و اورهال به آمريكا اعزام شده‌اند ، از اين حضور مستمر مستثني نبوده‌اند. از سرگيري فعاليت ناوگان پنجم ارتش ايالات متحده در بحرين ، از سال 1995 خود گوياي اين امر است.چه اينكه حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه خليج فارس ،  از سال 2001 به بعد به دليل جنگ‌هاي عراق و افغانستان پررنگ تر هم شده است.

 

در يك دهه گذشته ، همواره ناوهاي هواپيمابر آمريكايي در خليج فراس حضور داشته‌اند و طولاني ترين غيبت اين ناوها ، مربوط به سال 1397 است كه طي آن ، پس از خروج ناو تئودور روزولت در 29 فروردين سال 97 از خليج فارس ، تا دي ماه همان سال هيچ ناو هواپيمابري به خليج فارس اعزام نشد تا اينكه ، در اول ديماه سال 97 ناو هواپيمابر جان سي استينس ، همزمان با رزمايش نيروي زميني سپاه در خليج فارس وارد اين منطقه شد.

 

اين يعني در طول 10 سال گذشته ، طولاني ترين عدم حضور ناوهاي هواپيمابر آمريكايي در خليج فارس ، تنها 10 ماه بوده است و به غير از آن ناوهاي هواپيمابر آمريكايي ، حضور مستمري در خليج فارس داشته‌اند.

 

ناو هواپيمابر آبراهام لينكلن ، 12 فروردين ماه سال جاري( 1 آوريل) بندر نوروفولك ويرجينيا را براي طي يك ماموريت 6 ماهه ترك كرد. اما 15 ارديبهشت ماه ، به اين ناو ماموريت داده شد تا با گذر از كانال سوئز و درياي سرخ ، به خليج فارس اعزام شود.اما اين اولين حضور ناو آبراهان لينكلن در خليج فارس نيست و اين ناو از سال 1990 به بعد 7 مرتبه براي ماموريت به خليج فارس اعزام شده است كه ، آخرين آن در سال 2012 بوده است.

 

حالا قرار است اين ناو ، مانند ساير ناوهاي هواپيمابر آمريكايي كه طي ساليان گذشته همواره در منطقه خليج فارس تردد داشته‌‌اند ، به خليج فارس بيايد. اين حضور البته از ديد نيروهاي ايراني پنهان نمانده است و سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي گفته است كه ، براساس رصد دقيق نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران ، ناو هواپيمابر آبراهام لينكلن 21 روز قبل( 26 فروردين) وارد درياي مديترانه شده است و بيانيه بولتون ، استفاده ناشيانه از يك رويداد سوخته براي جنگ رواني است.

 

از سوي ديگر ، حضور ناوهواپيمابر آمريكا در خليج فارس خود ، گذاره‌اي از عدم ميل آمريكايي‌ها براي آغاز جنگ در خليج فارس است ، زيرا در صورتيكه آمريكا بخواهد جنگ جديدي در خليج فارس عليه ايران آغاز كند ، ناوهاي هواپيمابر خود را از خليج فارس و نزديكي سواحل ايران دور مي‌كند تا آسيب پذيري آنها را كاهش دهد.

 

علاوه بر اين ، اگر مقصود آمريكا از اعزام ناو هواپيمابر به خليج فارس آغاز جنگ باشد ، مي بايست ناوگان پنجم خود ، كه در بحرين مستقر است را به جايي دروتر از برد موشك‌هاي ضد كشتي ايراني منتقل كند و همچنين تغييراتي در وضعيت استقرار نيروهاي خود در پايگاه‌هاي منطقه‌اي‌اش به منظور كاهش آسيب پذيري در قبال پاسخ‌هاي ايران ايجاد كند كه تا كنون هيچ يك از اين اتفاقات روي نداده‌است.

 

به اين گزاره‌ها بايد پيام رسمي مقامات آمريكايي به مقامات عالي ايراني را اضافه كرد كه در آن تصريح شده است كه آمريكا تحت هيچ شرايطي قصد حمله به ايران را ندارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.