انجام موفق آخرين تست‌هاي "ماهواره پيام"و طراحي "ماهواره‌هاي ۲۶ كاربردي پارس"

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

انجام موفق آخرين تست‌هاي "ماهواره پيام"و طراحي "ماهواره‌هاي ۲۶ كاربردي پارس"

۱۹ بازديد

انجام موفق آخرين تست‌هاي "ماهواره پيام"و طراحي "ماهواره‌هاي ۲۶ كاربردي پارس"

 

سرپرست معاونت كاربرد و خدمات فضايي ايران با اشاره به انجام موفق آخرين تست‌هاي "ماهواره پيام"

علي صادقي ناييني با اشاره به اينكه فناوري فضايي در چهار بخش ماهواره‌هاي مخابراتي، ناوبري، سنجش از دور و نجوم و اكتشافات فضايي شناخته مي‌شود، گفت: نجوم و اكتشافات فضايي از قديمي‌ترين بخش حوزه فضايي است كه دانشمندان ايراني براساس حركت ستارگان از 3 هزار و 200 سال قبل توانسته بودند به تقويم شمسي دست پيدا كنند.

سرپرست معاونت توسعه كاربرد و خدمات فضايي ايران با اشاره به اينكه ماهواره‌هاي مخابراتي وظيفه انتقال داده و ارسال و پخش تلويزيوني را به‌عهده دارند، افزود: هم‌اكنون در حدود 15 هزار ترمينال ماهواره‌اي VSAT (براي انتقال داده از طريق ماهواره) در كشور وجود دارد كه كاربران عمده اين شبكه، بانك‌ها (شبكه شتاب)، شبكه سوخت و شبكه ارتباطات روستايي است.

وي بخش مهمي از ارتباطات ماهواره‌اي در كشور را مربوط به روستاها عنوان كرد و گفت: در برخي از روستاهاي كشور كه در مناطق دوردست هستند و آنتن‌هاي تلفن همراه امكان سرويس‌دهي ندارند، از شبكه ارتباطات ماهواره‌اي استفاده مي‌شود كه تقريباً هزار و 500 روستا (با جمعيت حداقل 10 خانوار در هر روستا) را شامل مي‌شود.

 

شبكه سوخت نيازمند ارتباطات ماهواره‌اي

 

او شبكه سوخت (پمپ‌بنزين‌هاي كشور) را از ديگر كاربران مهم ارتباطات ماهواره‌اي در كشور عنوان كرد و افزود: ارتباطات سكوهاي نفتي داخل خليج‌ فارس و ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري به‌وسيله ارتباطات ماهواره‌اي تأمين مي‌شود و به همين منظور سازمان فضايي ايران از سال 90، با در اختيار قرار گرفتن ماهواره مخابراتي"ايران‌ست21" تلاش كرد تا بخشي از نيازهاي مهم كشور در حوزه مخابرات ماهواره‌اي را تأمين كند و در حال حاضر از طريق اين ماهواره بيش از 30 درصد ارتباطات ماهواره‌اي كشور پوشش داده مي‌شود.

سرپرست معاونت توسعه كاربرد و خدمات فضايي سازمان فضايي درباره ماهواره‌هاي سنجشي و كاربردهاي آن نيز با اشاره به اينكه اين ماهواره‌ها وظيفه تصويربرداري از سطح زمين را به‌عهده دارند، ابراز كرد: در آذر ماه سال 95 مركز پايش ماهواره‌اي در مركز فضايي ماهدشت راه‌اندازي شد و با ايجاد اين مركز به‌صورت مستمر داده‌ها و اطلاعات دريافتي مورد تحليل و بررسي قرار مي‌گيرد و اين داده‌ها به سازمان‌ها و نهادهاي مربوطه ارائه مي‌شود.

وي سازمان مديريت بحران كشور را يكي از سازمان‌هايي عنوان كرد كه محصولات ارزش افزوده توليدي توسط سازمان فضايي ايران در اختيار آنان قرار مي‌گيرد و افزود: سازمان مديريت بحران نيز اين اطلاعات را به مراكز استاني در كل كشور ارسال مي‌كند و با توجه به اينكه ايران از نظر ريسك بلاياي طبيعي در رتبه يازدهم در دنيا قرار دارد، اطلاعات ارائه‌شده در اين حوزه بسيار اهميت دارد.

 

بيشتر گرد‌وغبار امسال مربوط به جنوب شرقي كشور

 

صادقي ناييني راجع به پايش پديده خشكسالي و گرد و غبار به‌عنوان يكي ديگر از اقدامات انجام‌شده در مركز ماهدشت گفت: اين پديده‌ها به‌صورت روزانه پايش مي‌شوند و از مجموع داده‌هاي تحليل‌شده در سال 96، بيش از 50 مورد وقوع گرد و غبار در كشور داشتيم و اين آمار تا 15 دي ماه سال جاري نيز به بيش از 30 مورد رسيده است كه در سال جاري بيشتر اين گرد و غبار مربوط به جنوب شرقي كشور بوده است.

 

دانش طراحي و ساخت ماهواره‌هاي سنجشي بومي شد

 

وي درباره ساخت ماهواره‌هاي سنجش از دور نيز گفت: زنجيره فرآيند ساخت ماهواره سنجشي شامل، طراحي، ساخت، پرتاب، كنترل و دريافت تصاوير ماهواره‌اي و در نهايت پردازش و توسعه كاربرد آن به‌صورت كاملاً بومي در كشور انجام مي‌شود و اهميت اين موضوع زماني است كه بدانيم هيچ كشوري در اين حوزه به ما كمك نكرده و اين دانش كاملاً بومي است.

سرپرست معاونت توسعه كاربرد و خدمات فضايي ايران درباره ساخت ماهواره دوستي دانشگاه شريف و پيام اميركبير  و ظفر دانشگاه علم و صنعت گفت: دوربين‌هاي اپتيك ماهواره دوستي شريف بسيار قوي و با وضوح بالا است كه قدرت تشخيص مكاني حدود 20 متر را دارد.

وي اضافه كرد: با ساخت اين ماهواره‌ها در دانشگاه‌ها زيرساخت خوبي در اين حوزه در اين مراكز ايجاد شده و ظرفيت آزمايشگاهي خوبي براي تربيت نيروي توانمند در اين حوزه شكل گرفته است.

 

تست موفقيت‌آميز ماهواره پيام براي سومين بار

 

صادقي ناييني در خصوص انجام تست ماهواره پيام اميركبير و ايستگاه‌هاي زميني آن در چند روز گذشته گفت: اين ماهواره براي سومين مرحله تست‌هاي خود به پژوهشگاه فضايي منتقل و تست‌هاي سيستمي اين ماهواره در چندين نوبت انجام شد و تاكنون نيز مشكلي ايجاد نشده است و تا چند روز آينده اين مرحله از تست ماهواره نيز به اتمام مي‌رسد، البته آزمايش ماهواره‌ها در چندين نوبت تكرار مي‌شود.

وي از قرار گرفتن ماهواره‌هاي بومي سنجشي كنار ماهواره‌هاي غيربومي به‌عنوان ظرفيت جديد ياد كرد و افزود: با اين كار امكان توسعه و بهبود سامانه‌هاي خود را به‌دست مي‌آوريم؛ به‌طور مثال ما درباره آتش‌سوزي هورالعظيم اطلاعات را هر پنج روز يك بار از طريق ماهواره‌هاي ناسا و آژانس فضايي اروپا دريافت و تحليل مي‌كرديم، در صورتي كه با در مدار قرار گرفتن ماهواره‌هاي بومي مانند پيام و ظفر شاهد بهبود نتايج حاصل از سامانه‌هاي كاربردي خواهيم بود؛ مانند كاهش بازه زماني در موضوعات مرتبط با پايش بلاياي طبيعي در كشور.

سرپرست معاونت كاربرد و خدمات فضايي درباره برنامه‌هاي آينده سازمان فضايي ايران در حوزه ماهواره‌هاي سنجشي نيز عنوان كرد: در اين بخش، نسلي از ماهواره‌ها با عنوان ماهواره‌هاي سنجش از دور پارس طراحي شده است كه كنار ايستگاه‌هاي زميني و مراكز پردازش و نيز سامانه‌هاي كاربردي تشكيل زيست‌بوم «پارس» را مي‌دهند و در اين زيست‌بوم بالغ بر 26 سامانه كاربردي از پايش حوادث غير‌مترقبه تا حوزه كشاورزي و منابع طبيعي ديده شده است.

 

پيشرفت مناسب ماهواره سها در پژوهشگاه فضايي

 

وي با بيان اينكه در گا‌م‌هاي توسعه‌اي سازمان فضايي ورود بخش خصوصي از اولويت‌هاي سازمان فضايي است، ابراز كرد: در زيست‌بوم پارس، ساخت ماهواره‌هاي پارس 1 تا 5 تا افق 1404 برنامه‌ريزي شده است كه ماهواره پارس1 يا «سها» در پژوهشگاه فضايي پيشرفت مناسبي داشته و در حال ورود به پروژه پارس2 هستيم.

صادقي ناييني با اشاره به ساخت ماهواره مخابراتي به‌عنوان بخش ديگر از برنامه‌هاي سازمان فضايي ايران افزود: ساخت ماهواره‌هاي ناهيد 1 و 2  به‌عنوان گام‌هايي براي رسيدن به ماهواره «ايران‌ست1» طراحي شده است كه پيشرفت خوبي نيز در اين حوزه داشته‌ايم.

وي تدوين پروانه اپراتوري ماهواره مخابراتي و مجوز اپراتوري ماهواره‌هاي سنجش از دور را  از ديگر فعاليت‌هاي سال جاري در سازمان فضايي ايران به‌منظور ايجاد ظرفيت قانوني ورود بخش خصوصي به اپراتوري ماهواره اعلام كرد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.